Het is mijn persoonlijke overtuiging dat er heel
veel mensen zijn, die in uiteenlopende mate gezondheidswinst kunnen boeken door
-naast andere ingrepen in de leefomstandigheden-
anders te gaan eten. En dat kan relatief gemakkelijk!
Op deze website vind je 'grote' en duidelijke onderwerpen terug als depressie, ADHD, overgewicht, vermoeidheid en schizofrenie. Vaak is er ook sprake van een
groep 'vage klachten' die niet zo 1,2,3 onder een noemer vallen. Dit
kunnen dwanggedachten zijn, concentratiestoornis, eetbuien, wisselend humeur etcétèra.
Naast uit een overtuigende bron van persoonlijke
ervaringen te kunnen putten, wordt ook de waarneming gedaan uit wetenschappelijke hoek,
dat er iets heel erg mis is met onze voedingspiramide. Onderzoeken van vandaag de dag tonen aan dat de analyse,
waarop de lipid hypothesis (inleiding van hedendaagse
(verzadigde-)vetfobie,
zie FAQ en Lipid hypothese)van nu nog steeds op stoelt, niet helemaal correct is uitgevoerd
cq uitgedacht. Een
interessante vraag die dan rijst is waar dat dan toe heeft geleid en zal leiden.
Voorbeeld: Uit een onderzoek van 14 jaar van de Harvard
Group, waaraan de vooraanstaande wetenschapper Walter Willett deelnam met zijn
onderzoeksgroep, komt naar
voren dat er geen verband bestaat tussen vet- en cholesterolinname en het risico
op een hartaanval.
Walter Willett is de op 2 na meest geciteerde
onderzoeker in wetenschappelijke publicaties. En dit onderzoek staat in dit opzicht verre van alleen.
Er bestaat een gigantische
databank aan meta-analyses en studies
van wisselende duur over voeding. Het scala aan problemen, die
onze excessieve inname van koolhydraten en plantaardige vetten teweegbrengen,
wordt steeds
duidelijker. De nieuwe generatie wetenschappers komt langzaam tot inzicht dat
de aannames van de hedendaagse vetfobie simpelweg onjuist
blijken. Dit houdt simpel gezegd in, dat (verzadigde) vetten en cholesterol helemáál niet
de aangewezen zondebokken zijn in het ontstaan van hart- en vaatziekten (en tal van andere
aandoeningen). Sterker nog, dat is de bulk -geraffineerde, lege- koolhydraten die wij dag in dag
uit naar binnen werken. We nemen voor lief dat wij dat altijd zo hebben
gedaan...maar is dat ook zo?
Verrassend?
Als je
in ogenschouw neemt dat onze nabije voorouders leefden van
hoofdzakelijk groenten, vis, noten, zaden en af en toe
vlees, niet. Onze biochemie en fysiologie zijn nog steeds
afgestemd op de leefomstandigheden van vóór de intrede van
de agrarische revolutie. Terwijl deze 10.000 jaar geleden
zijn intrede deed, zijn onze lichamen genetisch gezien
afgestemd gebleven op omstandigheden van grofweg 20.000 jaar
terug. Hierdoor is er een kloof ontstaan tussen wat wij naar
binnen krijgen en waarmee
onze genen geprogrammeerd zijn. Veel van onze moderne Westerse ziektes kunnen
met deze inzichten worden verklaard. Uit analyses van het voedingspatroon
van onze Paleolithische voorouders komen de volgende cijfers aan het licht:
eiwitinname 19-35%, vetinname 28-47% en koolhydraatinname 22-40%.
Zeven belangrijke punten van onze voeding zijn met het Neolithische en
Industriële tijdperk veranderd: glycemische lading (GL), vetzuurbalans,
macronutriëntenbalans(PVK), dichtheid van spoorelementen,
zuur-base-balans,
Na/K-balans en vezels (1,2).
In de
VS rond 1900 waren hart- en vaatziekten nauwelijks een
issue. Na de overname van de meervoudig onverzadigde vetten
en de geharde vetten, en daarmee de weglating van vetten als
reuzel en roomboter -vetten, die men toentertijd gewoon was
te gebruiken - steeg de incidentie van hart- en vaatziekten
in de vorm van hartaanvallen zeer sterk. Is dit dan alleen
maar terug te voeren op het stijgen van de gemiddelde leeftijd? (3)
Visie in vogelvlucht
Hieronder een beknopte
opsomming van waar het (in mijn opinie) op het gebied van voeding vandaag de dag
misgaat:
-
we vrezen
de 'goede' vetten te veel en de 'foute' vetten te weinig
-
we stoppen ons vol met
-lege-
koolhydraten, met uiteenlopende gevolgen
-
we geven voedingscholesterol
ten onrechte de schuld van hart- en vaatziekten
-
we geven verzadigde vetten
onterecht de schuld van een slechte cholesterolkwaliteit van het bloed
Als ik
in het heel beknopt mijn "dieetvisie" zou moeten weergeven,
dan zou dat er ongeveer als volgt uitzien:
-
reduceer de
koolhydraten met een hoge
glycemische index/glycemische lading zoveel
mogelijk (voor uitleg van deze begrippen zie
Woordenlijst);
-
gebruik vooral de koolhydraten uit
groenten en fruit (en
volkorenproducten);
-
reduceer überhaupt uw
koolhydraatinname;
-
pas meer gezonde vetten
toe in uw dagelijkse maaltijden: d.w.z. vooral
verzadigde (bv kokosvet, roomboter)
en enkelvoudig onverzadigde vetten (bv
olijfolie), en mindere met meervoudig
onverzadigde vetten (bv
zonnebloemolie, maïsolie en koolzaadolie etcétèra);
-
reduceer het gebruik
van geraffineerde
voedingsmiddelen zoveel mogelijk, d.w.z.
frisdranken, witmeelbrood, kant- en klaarmaaltijden,
pizza etc...
Wie de beschikbare wetenschappelijke publicaties van vandaag
over de epidemische groei van diabetes, overgewicht, hypoglykemie,
depressie en de
vermeende risico's van cholesterol en verzadigde vetten
kritisch bestudeert, gaat opeens heel anders naar ons "vanzelfsprekende" voedingspatroon
kijken...
TIP:
Als uw geest (gedachte/mentaliteit/instelling)
negatief is ten aanzien van het veranderen van uw voeding (lichaam),
zult u waarschijnlijk weinig succes hebben. Onderzoek daarom of u het
wilt,
of u denkt dat u het kan
en of u geen negatieve
overtuigingen
heeft die u mogelijk belemmeren. Wat dan helpen kan, is eens te onderzoeken
welke beperkende overtuigingen u (nog) beletten een positieve
gedragsverandering door te voeren. Maar als uw intuïtie aangeeft dat u dit
wilt doen...wacht dan niet op 100% klinisch bewezen uiteenzettingen, maar doe uw ding....
Missie
Het is
mijn "missie" om u via Kernkracht te informeren over
belangrijke ontwikkelingen en inzichten op het gebied van
voeding en andere gezondheidszaken. Met als doel dat u, als
lezer, er voor uzelf iets uit kan halen uiteraard. De
informatie op Kernkracht
wordt onderbouwd
met wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met heldere
argumentatie en een persoonlijke inleg en ervaringen. Hoewel er specifieke
diëten worden genoemd op de website, ben ik ook een groot
voorstander van zelf (blijven) nadenken en het op je eigen
manier doen.
Dat is nog altijd een hele gezonde instelling!!
Wat u ook beslist.....
Zeer veel gezondheid gewenst!!
Bart,
Juli 2005
www.kernkracht.org
Bronnen
-
Cordain L, Eaton SB,
Miller JB, Mann N, Hill K. The paradoxical nature of hunter-gatherer diets:
meat-based, yet non-atherogenic. Eur J Clin Nutr. 2002 Mar;56 Suppl
1:S42-52 (studie 28)
-
Mann NJ. Paleolithic
nutrition: what can we learn from the past? Asia Pac J Clin Nutr.
2004;13(Suppl):S17 (studie 27)
-
Enig MG, Fallon S. The
oiling of America, Nexus Magazine 1999
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/oiling.html#rise (11 oktober
2005)